Korsvikaspelet: sterk historie, spenstig musikk og fartsfylt regi

Sommeren er over oss og dermed åpner også spel-sesongen. I Trondheim utspiller det seg i disse dager grusomme scener i vakre Korsvika på Lade: Korsvikaspelet “Håkon og Kark” handler om jarlen og hans trell og deres skjebnefellesskap, hedenske tro og undergang når de møter Olav Tryggvason. Se traileren her:

Teksten er skrevet av Idar Lind og musikken er av Frode Fjellheim. I år er det syvende gang jeg er orkesterleder for spelet, og i år har jeg kunnet glede meg over samarbeidet med en meget oppegående Catrine Telle. Hun er et fyverkeri av en regissør, og som musiker har jeg lært mye om hvor viktig musikken er i et skuespill – ikke minst som energikilde for alle på scenen energi. Det handler om tempo, samspill og musikalitet også når skuespillerne gjør jobben sin. Slektskapet til musikken er stor – og i årets oppsetning spiller musikk og skuespill tett sammen.
Da er det godt å ha gode folk både i orkester og på lydsiden: Jonas Nilsen fra Bright Midt-Norge leverer en solid pakke av utstyr og ikke minst verdifull kompetanse i et spel med over hundre aktører og med vær som ikke alltid er like medgjørlig.

Og så orkesteret da: Kathrine Eggen, Ina Beate Jenssen, Øyvind Kjørsnes og Yngve Hasnes fra Ila Brass Band klarer å holde god intonasjon på tross av utfordrende værforhold. Trommis Espen Berge, bassist Jo Kjøren, gitarist Patrick Wiborg Dahle og keyboardist Svein Erik Grongstad utgjør et klippesterkt komp som kaster seg fort rundt når ny påfunn dukker opp både fra regissør og orkesterleder.

Grete Daling dirigerer et meget godt Korsvikakor som i år er styrket av sangere fra koret A Cappellissima.

Håkon og Kark har premiere 16. juni og spilles fram til 20. juni. Kjøp billetter her!

Midt-nytt var på besøk under prøvene: